Kledingwinkels moeten hun klanten vandaag de dag een unieke winkelervaring bieden met laagdrempelige aanbiedingen, zowel fysiek als online.

De druk op modehuizen groeit gestaag. Enerzijds aan de kant van de bloeiende online handel en de daarmee gepaard gaande concurrentie van over de hele wereld en aan de andere kant aan de kant van klanten, die steeds hogere verwachtingen hebben. Deze verwijzen niet langer alleen naar een goede prijs-prestatieverhouding.

Integendeel, klanten eisen uitstekende service en toegankelijke transacties op meerdere platforms. Met CRM-software voor modehuizen worden ook specifieke uitdagingen in deze branche perfect afgedekt en kunnen klanten op alle kanalen op de best mogelijke manier worden verzorgd. Laten we om te beginnen ingaan op de vraag wat CRM is.

CRM-software in de praktijk van kledingwinkels

Met een customer relationship management (CRM) software bundelen bedrijven alle maatregelen die genomen worden om hun eigen klanten te behouden. Hiervoor wordt voor elke klant een apart klantenbestand aangemaakt. Hierin vindt u alle contactgegevens en aanspreekpunten hiervoor. Of het nu gaat om transacties uit het verleden, klachten of kledingmaten, adresgegevens, etc.

Door al deze data te centraliseren wordt het makkelijker om de klant individueel te ondersteunen. De verkoper in de winkel kan eenvoudig en snel alle gegevens weergeven en ons specifiek laten reageren op de klant. Hij kent zijn maten en favoriete kledingstukken en kan zijn advies daarop aanpassen.

Door de gegevens te evalueren, is het ook mogelijk om meer te weten te komen over de wensen en behoeften van de klanten. Vooral sales en marketing profiteren hiervan. Hoe een CRM-software voor kledingwinkels precies bijdraagt aan het vergroten van de klantloyaliteit en tegelijkertijd het besparen van middelen, willen we hieronder in meer detail laten zien. Om dit te doen, bekijken we enkele elementaire functies van een CRM-systeem voor modehuizen

Klantcontactbeheer

Elementair in een CRM-software is ongetwijfeld het klantcontactbeheer. Alle gegevens over de klant worden hier opgeslagen. Verkopers, het kantoorpersoneel of zelfs marketing kunnen toegang krijgen tot deze gegevens en deze gebruiken in overeenstemming met de wet voor de respectieve doeleinden.

Bijzonder waardevol voor modehuizen is de weergave van de gegevens over kledingmaten en eerdere verkopen van klanten. Op basis van deze opgeslagen gegevens kan de verkoper in de winkel tijdens het consult gemakkelijker voldoen aan de maten en smaken van de klanten. Dit behaagt de klant en zorgt voor een betere winkelervaring op de lange termijn.

Maar ook als de klant niet in de winkel is, is hij te bereiken. Op deze manier kan de klant individueel worden geïnformeerd over nieuwe aanbiedingen en nieuwe goederen testen die mogelijk bij hem passen.

Omnichannel verkoop

Klanten verwachten tegenwoordig dezelfde service die ze tegenkomen in een winkel en online. Items moeten beschikbaar zijn onder dezelfde algemene voorwaarden op alle kanalen. Tegelijkertijd moeten online gekochte artikelen in de winkel kunnen worden geruild en vice versa. Met de CRM-software kunnen gegevens uit de online business direct worden vergeleken met die uit de winkel.

Dit maakt het mogelijk om een artikel online te bestellen en direct in de winkel op te halen. Als een bestelling online wordt ontvangen, kan deze direct worden verwerkt. Het artikel wordt uit de verkoop gehaald, zodat er geen onnodige wachttijden zijn voor de klant. Ongeacht of online of stationair gekochte artikelen zijn, alle gegevens worden opgeslagen in het klantenbestand en zijn beschikbaar voor alle actoren voor verdere verwerking.

Loyaliteitsprogramma’s voor klantloyaliteit

De gecentraliseerde gegevens geven ook informatie over welke klanten bijzonder loyaal zijn. Deze kunnen vervolgens beloond worden met speciale kortingen. Daarnaast kunnen loyaliteitsprogramma’s op de lange termijn nieuwe klanten aan hun eigen bedrijf binden. Veel modehuizen gebruiken hiervoor speciale klantenkaarten. Deze worden vervolgens eenvoudig gescand bij het betalen en loyaliteitspunten worden bijgeschreven.

De klant kan deze vervolgens inwisselen voor toekomstige aankopen. Aanbevelingsmanagement is op dit punt ook denkbaar. Als de ene klant het modehuis aan een ander aanbeveelt, kan hij daarvoor beloond worden. Op deze manier kunnen nieuwe klanten worden aangesproken die anders waarschijnlijk helemaal niet bereikt zouden zijn.

Vind snel geschikte CRM-systemen

De markt zit vol met verschillende CRM-pakketten van verschillende leveranciers. Het is daarom belangrijk om de oplossing te vinden die perfect bij uw eigen bedrijf past. Check de voordelen van CRM software op crmoverzicht.nl en filter direct een verscheidenheid aan verschillende systemen op de markt op basis van uw criteria. Onze consultants helpen u om snel het juiste systeem voor uw doeleinden te vinden.